Jaap-Jose-Conijn.reismee.nl

De 2e dag van ons project.

Dag 2 van het project

Vandaag gaan we naar de tweede school in de bush; wat een arme school zeg. Ze hebben echt niets. De kinderen hebben alleen een schrift. Er zijn geen boeken, geen wereldkaarten, geen scharen, touw of andere kreatieve materialen, geen boeken voor leerkrachten etc. etc. De kinderen zitten met z'n vieren in een bank. Er is veel discipline. Als ze niet luisteren, worden ze geslagen met een stok.
Maar vandaag hadden 40 kinderen weer geluk. Ze hebben een superdag gehad.
Ze hebben voor het eerst van hun leven een schaar in hun handen gehad; een geweldige ervaring voor hen. En ook nog verven. Dat mogen ze nooit, want het is er gewoon niet. De leerkrachten kwamen steeds kijken wat Jose en Jessica aan het doen was. Ze vonden het super dat je met zo weinig, zulke leuke dingen kunt maken. Ze willen er zeker mee aan de gang gaan. Nou, dat hoop ik dan maar.
Ook het volleyballen was weer een leuke ervaring. Provosorisch werd het volleybalnet opgehangen en konden wij weer op een stoffige zandvlakte volleyballen. Met 2 groepjes begonnen Petra en ik de kinderen volleybalvaardigheden aan te leren. In ruim een uur hebben wij bovenhands, onderarms en serveren met hen gedaan. Dat viel soms niet mee door de harde wind en af en toe stofwolken die overwaaiden. Onze longen krijgen aardig wat te verduren! Maar deze kinderen hadden de skills snel onder de knie en dan is het leuk als je ziet dat er al gevolleybald kan worden door samen te spelen. Vandaag weer 3 sessies van ruim een uur gedaan. Er werd voor ons een lunch verzorgd op school en wij bezochten de kinderen in de klas en hebben met de leerkrachten gesproken. Een leuke ervaring. Deze kinderen krijgen ook Engelse les. Alhoewel dat nog gebrekkig was, begrepen sommige kinderen al aardig waar we het over hadden. Na afloop een uur rijden terug naar de lodge, snel al het stof afspoelen onder de douche. Het eten stond klaar en daarna snel naar het Africacafe voor een lekker kop koffie en cake of muffin! Overdag hebben we nauwelijks tijd om iets te drinken, maar door het plezier in het werken met kinderen heb je er nauwelijks erg in.
Morgen een nieuwe dag!

Martine

Dat kunnen wij ons toch niet voorstellen, dat kinderen nog nooit geverfd hebben...
Wat super dat jullie dit doen! Love you

Joke Zwart

Wat mooi om te zien dat de kinderen zo genieten.
Leuk om jullie te volgen.

Doingoood