Jaap-Jose-Conijn.reismee.nl

Onze eerste dag op het project.

27 juli

Onze eerste dag van het project.
Om 8.00 uur vertrokken we vanaf de lodge naar de eerste school: Ilkurot Primary School in Arusha. We rijden 1 uur met een truck. Eerst waren de wegen redelijk, maar hoe verder we kwamen, hoe slechter de wegen. Af en toe dachten we zelfs, dat de auto zou gaan kiepen. De auto achter ons bleef steken in de stofbergen. Die kwam een uur later aan. Eerst een gesprek met de organisatie van Future Stars, Daarna een gesprek met de directie van de school en Dan eindelijk naar de kids. Jaap pakte een paar ballen uit de tas. Honderden kinderen stoven op de ballen af. Het stoof niet alleen kinderen, maar ook stof en nog evens stof. Nadat alle kinderen verzameld waren, deden Jaap en Jose even voor, dat je met deze ballen kunt volleyballen. Elke keer als de bal naar de ander ging, schreeuwden de kinderen: ho.
Er mochten 40 kinderen meedoen van de 600. Ze werden verdeeld in 4 groepen. Ze mochten 2x volleyballen, 1x voetballen en 1x kreatieven. Wat een enthousiasme. Kinderen die nooit een schaar vast gehouden hebben en nooit geverfd. Er ging een wereld voor ze open. Ook de onderwijzers kwamen en vinden het geweldig om te zien, wat je allemaal van plastic flessen kunt maken, die normaal weggegooid worden.
Er zijn auto's, vogels, octopuses en en grote boom gemaakt vandaag. Aan het einde van de kreatieve workshops zorgen Jessica en Jose een Nederlands lied en samen met de kids ook dit lied. Daarna was het de beurt aan hen, om ons een Afrikaans lied te leren.; geweldig!
De volleybal trainingen werden door Petra Westerhof en Jaap gegeven. De kinderen hadden nog nooit gevolleybald. Een sport tenue kennen ze niet dus gewoon in de schoolkostuum. Op een stoffige ondergrond ginger Wij aan de slag om bovenhands en onderarms aan te leren. Dat viel soms niet mee met de wind er bij. Het was deals improviseren, maar de kinderen waren zeker enthousiast. Met behulp van tolken probeerden Wij hen de oefeningen uit te laten voeren. Serveren er bij geleerd en de beginselen voor een partijtje. Na 4x een uur en veel stof happen ginger Wij weer tevreden naar huis.
Snel onder de douche om alle stof af te spoelen en Daarna stond het eten voor ons klaar. Om 19.30 uur viel het licht uit, dus met kaarsen, zaklampen en olielampen zitten Ik nu deze blog te schrijven en met de overige bewoners van deze lodge te kletsen.

marit

Ik vind het knap dat de kindjes kunnen knutselen.
Kus van marit

martine

Heerlijk dat jullie allebei op je eigen manier kunnen hobbyen op vakantie! Wat fijn dat de kinderen en leerkrachten zo enthousiast zijn,
liefs van mij

anouk

Ik vind het leuk dat jullie met ze
ge volybald hebben

Corrie & Gerard

Dat is een mooie start, Jaap en José! Wat een enthousiasme bij de kinderen.
Ook het filmpje op de familie-App gezien;
geeft een goede indruk van die paar grote blanken tussen die krioelende menigte.

Doingoood